18 september 2006

Seger!

Nu, när den värsta yran efter valvakan börjar lägga sig, kan det vara dags med en första kommentar.

Vi satt på valvakan här i staden fram till elvasnåret innan vi alla begav oss hem till sitt. Jag blev uppringd flera gånger av lokalradion och UNT:s nätupplaga för kommentarer och fick vara med i den direktsända valvakan vid tvåtiden på natten - nå, kanske inte den bästa tiden för att nå ut, men ändå...

Här i Uppland tar vi alltså mandat i Tierp (2), Enköping (1), Älvkarleby (2, ökning med ett mandat sen förra valet) och Uppsala (1). Ja, preliminärt alltså. Jag minns 1998 i Tierp alltför väl för att ropa hej innan länsstyrelsen har räknat färdigt.

Idag har det ringt i princip konstant. Jag har gett två intervjuer till lokaltidningarna och ikväll kanske det blir lokal-TV om allt går som planerat.

22.20
Ikväll blev jag intervjuad av TV4 Uppland, som visst skulle sända inslaget imorgon bitti. Jag måste säga att jag nog tyckte att frågorna var en aning oväntade. Mycket krut lades på att reda ut vem den typiskt SD-väljaren är, och det är ju svårt att säga utan att göra en noggrann analys. Jag fick frågan "Är SD ett parti för lantisar?" med anledning av att vi visst gick bäst i östra landsbygden. Jag blev lite sur och sa något om att jag inte tyckte om när man rackade ner på landsbygdsbor, men jag tror inte att det blev särskilt bra. Jag behöver nog öva lite mer på TV-intervjuer, tror jag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

äntligen.... grttis Tony M

Anonym sa...

Hmm... facklan är iaf en bättre symbol/bild än den andra, i det här sammanhanget ;-)
Jag önskar dig all lycka till i kommunfullmäktige. Förresten var jag i Uppsala förra veckan och satt vid parken. Fåglarna trånade på mig men jag hade ingen mat... :-(

Anonym sa...

Det "fyras gäng" kanske inte är så dåliga trots allt? Kanske dax att byta ut facklan? Eller??

Anonym sa...

En övrig fråga:

Vad hände med Friend of Sweden-flaggan?

Joakim Larsson sa...

Jag gillar facklan och "Friend of Sweden"-märket hade tjänat ut. Jag tror poängen har gått fram.