11 maj 2010

Vilks överfallen i Uppsala!



Till och med jag höjer på ögonbrynen lite. Lars Vilks håller en föreläsning om sitt konstnärskap och så fort det bränner till lite så blir han fysiskt angripen av en grupp muslimer som skanderar "Allahu Akbar". Den svenska delen av publiken verkar sitta och skruva lite förläget på sig. "Nej men usch, så här ska det väl inte gå till i Sverige." Trots att det är, vad, fem-sex poliser på plats så har de problem att hålla ordning och måste tillgripa såväl försvarssprej och teleskopbatong för att pressa tillbaka ligisterna.

Nu förutspår jag att diverse fulmedia imorgon kommer att säga att det största problemet med det inträffade är att det kan stärka Sverigedemokraterna.

Jag var själv inbjuden till den här föreläsningen av några kamrater. Nu är jag riktigt glad åt att jag aldrig gick dit.

UPPDATERING:
Enligt TV4 skall det faktiskt ha varit närmare 20 poliser på plats. Polisen tvingades utrymma lokalen efter attacken, och fortsatte under uttåget att ge sig på de få närvarande som faktiskt ville lyssna på vad Vilks hade att säga:


Dessutom fortsatte tumultet utanför efteråt:

7 kommentarer:

Åke Jävel sa...

Lars Vilks som konstnär är inte särskilt intressant. Inte heller incidenten i sig - ingen blev skadad och Lasse är fortfarande hatad av somliga muslimer. Inget nytt under solen.
Fulmedia eller ej, det enda intressanta i sammanhanget är faktiskt denna incidents direkta påverkan på opinionen, i synnerhet med tanke på att valet rycker allt närmare.

Joakim Larsson sa...

Ingen är allvarligt skadad och då är det alltså okej?

Tjoho!

Anonym sa...

Föreläsningen måste hållas igen. Det är nödvändigt att visa att det inte är de som skriker högst som bestämmer. Fotografera och registrera alla islamisterna.

Åke Jävel sa...

"Okej" var inte mitt ordval.

Joakim Larsson sa...

Åke Jävel:

Det spelar ingen roll. Det blir innebörden av det du säger.

Anonym sa...

Om jag hade hållit en föreläsning om Hitler och om hur judar förtjänade förintelsen- allt i konstens namn såklart ;) hade nog saker och ting varit annorlunda. Varför är det olagligt och "fel" att rita hakkors i massa länder och inte Muhammed-bilder? Efter 4 år av religion kunskap skulle jag vilja påstå att det Muhammed-bilder är minst lika kränkande. Det är otäckt med ensidiga människor.

/Micke A.

Joakim Larsson sa...

Jag är inte säker på exakt vad du menar, Micke, men för min del tycker ju jag att lagen om hets mot folkgrupp borde avskaffas. Direkt uppvigling till våld eller personliga förolämpningar bör nog fortsatt vara olagligt, däremot.