10 maj 2005

Jimmie Åkesson i Korseld

Vår nyvalde partiledare Jimmie Åkesson gjorde sitt första framträdande i rollen som partiledare på SVT 24 ikväll. Det första jag ska säga är att han överlag gjorde ett gott intryck, klart bättre än vad våra representanter normalt brukar göra. Inget han sade förvånar mig heller i någon högre grad. Jag är dock kritisk mot ett par saker:

För det första så instämmer jag förstås helt och hållet i att Jimmie skall ta avstånd ifrån all mer eller mindre märklig skivförsäljningsverksamhet som partiet och ungdomsförbundet tidigare har varit involverad i. Gudarna ska veta att det där inte var något av vackrare avsnitten i vår historia. Däremot så blir jag mer än lite oroad när han börjar tala om hur det är dags att "bygga vidare på den kamp mot extremism" som vi redan har genomfört i partiet. Jag tycker nämligen att partiet har blivit alldeles för svagt när det gäller att stå upp för medlemmar som blir uthängda i media. Så länge vi inte backar upp våra medlemmar när det blåser snålt i media så kommer vi aldrig att kunna framstå som ett trovärdigt alternativ för svenska nationalister, för att inte tala om vilket svek det är mot de medlemmar som har arbetat hårt för partiet i ur och skur, år ut och år in. Det är väl ändå ingen som tror att media kommer att vara våra vänner?

För det andra så tycker jag att han var lite svag när han gick in på vårt motstånd mot moskéer. Det är inte svårt att angripa islam som religion - allt man behöver göra att påvisa de antidemokratiska tendenser som finns i religionen och vad islamismen har åstadkommit i olika delar av världen. Eftersom Jimmie hade en halvtimme på sig så var det här också ett av de få tillfällen när det hade kunnat fungera med ett längre resonemang om den saken.

För det tredje - men det här är jag inte säker på att någon annan hade gjort bättre - så kunde han ha haft med sig ett papper med egna faktauppgifter. När han nu blev konfronterad med felaktiga fakta så lyckades han dock ändå prata sig ur det på ett mycket skickligt sätt.

Överlag så är jag alltså nöjd med Jimmies mediala förmåga, men lite oroad inför vad jag uppfattar som hans ideologiska svikt.

Inga kommentarer: